• 26 kwietnia 2024

Jeśli masz garaż i lubisz "majsterkować" przy swoim samochodzie, bez wątpienia nieobca jest Ci samodzielna wymiana oleju silnikowego i filtra. Do sprawnego przeprowadzenia takiej operacji niezbędny jest klucz do filtra oleju.

Filtr oleju to filtr oleju, który stosowany jest w silnikach spalinowych. Jego zadaniem jest usuwanie zanieczyszczeń i powinien być wymieniany przy każdej wymianie oleju. Filtr oleju to cylindryczna puszka z gładką powłoką z tworzywa sztucznego, z jednej strony zakończona jest końcówką z gwintowanym otworem i gumową uszczelką. Filtr może być trudny do uchwycenia, zwłaszcza jeśli jest montowany w ciasnych miejscach. Gumowa uszczelka, która powstaje pod wpływem temperatury, może przykleić się do podstawy, w której filtr jest przykręcony. Utrudnia to zdjęcie filtra z podstawy.

Aby sprawnie wymienić filtr oleju, potrzebny będzie specjalny klucz. Rodzaj i rozmiar Twojej puszki filtra, a także przestrzeń wokół niej, będą decydować o rodzaju klucza, który wybierzesz. Na rynku dostępne są różne klucze do filtrów oleju: nasadowe, taśmowe i łańcuchowe.

Wiertło do łańcuchowego filtra oleju

Łańcuchowy klucz do filtra oleju to uchwyt z przymocowanym regulowanym łańcuchem. Zaczep służy do zamocowania pętli łańcucha do puszki filtra. Następnie filtr można poluzować, używając uchwytu klucza jako dźwigni. Po tym można go odkręcić ręcznie. Klucz łańcuchowy może być używany do regulacji filtrów o różnych rozmiarach. Dostępne są również klucze bez uchwytów. Mają one pojedynczy lub podwójny łańcuch i głowicę 1/2 cala. Dołącza się do nich standardowe pokrętło nasadowe, grzechotkę lub klucz płaski. Klucze łańcuchowe są dostępne już od 20 dolarów.

Klucz do filtra oleju z opaską

Wygląda jak klucz łańcuchowy, ale zamiast tego ma stalową taśmę. Umieszczasz opaskę na obudowie filtra i dokręcasz śrubokrętem. Opaska mocuje się do filtra i można ją zdjąć za pomocą dźwigni uchwytu. Podobnie jak klucz łańcuchowy, klucz taśmowy może być używany do odkręcania filtrów o różnych rozmiarach. Klucz do filtrów oleju z opaską jest dostępny już za PS10.

Nasadka do filtra oleju

Nasadka ta przeznaczona jest do filtra oleju i dopasowuje się do jego kształtu. Nakłada się ją na puszkę filtra i zakleszcza się z jego obudową, umożliwiając jej odkręcenie. Narzędzie nasadowe ma wyprofilowaną końcówkę. Na końcówkę nasadki nakładamy klucz płaski lub nasadowy, aby poluzować filtr oleju. Narzędzie to nadaje się do rozmiarów filtrów, które nie są wymienione i może być stosowane w ciasnych miejscach.

Zestawy są zazwyczaj sprzedawane z narzędziami nasadowymi. Zestawy te zawierają wiele elementów, które mogą być używane do dopasowania różnych filtrów i producentów. Zestawy zaczynają się od kilkudziesięciu złotych. Najdroższe zestawy mogą kosztować kilkaset złotych i są przeznaczone dla profesjonalnych warsztatów samochodowych.

Trójramienny klucz do filtra oleju

Obudowa filtra oleju jest obejmowana ramionami klucza. Następnie do końcówki tego trójramiennego klucza mocuje się klucz nasadowy. Przekręcając nasadkę dokręcamy i luzujemy ramiona filtra. Klucz trójramienny jest uniwersalny i może pasować do filtrów wszystkich rozmiarów. Sprawdza się również w ciasnych miejscach. Klucze trójramienne dostępne są w różnych cenach, od 20 zł do 80 zł.

Filtr oleju

Wskazówki: Wymień olej i filtr w swoim samochodzie

Konieczna będzie samodzielna wymiana oleju w Twoim pojeździe:

  • Puszka oleju i wymiana filtra
  • Duże naczynie do wlania oleju (taki stary garnek)
  • Jak już wcześniej wspomniano, do filtra oleju potrzebny jest specjalny klucz.
  • Klucz do odkręcenia korka spustowego miski olejowej (płaski, nasadowy)
  • Podnośniki, podpórki, kliny pod koła
  • Szmatka do czyszczenia zabrudzeń

Filtr oleju jest przymocowany do podstawy na bloku silnika. Zazwyczaj można uzyskać dostęp do korka spustowego miski olejowej lub filtra, wchodząc pod samochód.

O ile nie ma specjalnych najazdów lub kanału, samochód musi być podniesiony, aby można go było umieścić pod tobą. W fabryce znajduje się podnośnik trapezowy, którym można podnieść samochód lub podnośnik hydrauliczny (słupek lub żaba).

Podczas wykonywania tej czynności należy przestrzegać zasad bezpieczeństwa. Samochód musi stać na twardej, płaskiej powierzchni. Należy sprawdzić, czy został zaciągnięty hamulec ręczny i czy włączony jest bieg. Jeśli podłoże jest niestabilne, można podłożyć pod podnośnik deskę. Jeśli używasz żaby do podnoszenia samochodu, zablokuj jego koła, aby się nie ruszał.

Po podniesieniu samochodu ustawiamy stojaki (kołyski), pod nim i opuszczamy go na nie tak, aby ciężar pojazdu oparł się na podporach. Dobrym pomysłem jest również umieszczenie klinów pod koła, aby zapobiec jego toczeniu się. Można kupić plastikowe kliny w sklepie motoryzacyjnym lub zrobić własne, wykorzystując drewniane klocki.

Top